اخبار

افزایش مصرف میوه و سبزی ‘تاثیر کمی بر کاهش سرطان دارد

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مطالعه ای درباره ارتباط میان رژیم غذایی و بیماری ها نشان داده است که خوردن میوه و سبزی بیشتر، تاثیر کمی بر حفاظت در برابر سرطان دارد.

امیدهای زیادی وجود داشت که با جا انداختن عادت مصرف روزانه “پنج وعده میوه و سبزی”، ممکن است به طور قابل توجهی از میزان سرطان در غرب کاسته شود اما این مطالعه تازه به روی 500 هزار اروپایی بر مجموعه شواهدی می افزاید که این امیدها را تضعیف می کند.

تیم بین المللی محققان تخمین می زند که افزایش مصرف میوه و سبزی تنها حدود دو و نیم درصد از موارد ابتلا به سرطان می کاهد.

اما متخصصان تاکید می کنند که خوردن میوه و سبزیجات همچنان عاملی بسیار مهم در حفظ سلامت جسمی است.

سازمان بهداشت جهانی در سال 1990 توصیه کرد که همه مردم برای جلوگیری از سرطان و سایر بیماری ها، روزانه حداقل پنج وعده میوه و سبزی مصرف کنند.

آن توصیه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته شالوده اصلی تلاش های بهداشت عمومی بوده است. این توصیه رسما از سال 2003 در بریتانیا و طی دو دهه گذشته در آمریکا تشویق شده است.

اما تحقیقات علمی هرگز این نظر را که با افزایش مصرف میوه و سبزیجات می توان به میزان 50 درصد از سرطان ها کاست اثبات نکرده است.

مطالعه تازه توسط موسسه “ای پی آی سی ان” (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition) که داده های داوطلبان از ده کشور را تحلیل کرد، تایید می کند که ارتباط میان مصرف میوه و سبزیجات با کاهش خطر سرطان، ضعیف است.

این تیم تحت هدایت محققان دانشکده پزشکی “مانت ساینای” در نیویورک در نتیجه گیری خود عواملی چون کشیدن سیگار و تحرک جسمی را در نظر گرفت.

اما آنها در “ژورنال موسسه ملی سرطان” نوشتند که نمی توانند این احتمال را مردود بدانند که حتی کاهش اندک مشاهده شده در زمینه خطر ابتلا به سرطان، ممکن است ناشی از این واقعیت باشد که افرادی که میوه و سبزی بیشتری می خوردند از بسیاری جهات دیگر هم زندگی سالمتری داشتند.

در این مطالعه نتیجه گیری شد که در بهترین شرایط ممکن، دو وعده اضافی میوه و سبزیجات در روز می تواند به میزان دو و شش دهم درصد در مردان و دو و سه دهم درصد در زنان از موارد سرطان بکاهد.

به نظر می رسد سبزیجات که مغذی های بیشتری دارند، مفیدتر از میوه باشند و در ضمن به نظر می رسد که کسانی که الکل زیادی می نوشند بیشترین فایده را از مصرف بیشتر میوه و سبزی در جلوگیری از سرطان مقابل مصرف الکل و سیگار می برند.

داده ها همچنان نشان می دهد که میوه و سبزیجات ممکن است محافظ خوبی در برابر بیماری های قلب و عروق باشند، اما این مساله نیز هنوز به طور قطع ثابت نشده است.

لاغر ماندن

درحالی که ارتباط میان رژیم غذایی و سرطان روشن نیست، اکنون چاقی مفرط به عنوان عامل تثبیت شده بیماری ها شناخته می شود.

کارشناسان سلامتی می گویند که بنابراین خوردن میوه و سبزیجات حداقل از این نظر که جای غذاهای پر کالری تر را می گیرد مفید است.

به علاوه “صندوق جهانی تحقیقات سرطان” می گوید که حتی نباید کاهش دو و نیم درصدی خطر سرطان در اثر خوردن میوه و سبزی را نادیده گرفت.

دکتر ریچال تامپسون از این موسسه خیریه گفت: “در بریتانیا، این یعنی حدود 7000 هزار مورد سرطان (کمتر)، که رقمی قابل توجه است.”

این گروه در سال 1997 در گزارشی عمده گفته بود که “شواهد قانع کننده ای” از تاثیر محافظتی میوه و سبزیجات وجود دارد.

یینکا ایبو از موسسه “تحقیقات سرطان بریتانیا” گفت: “خوردن روزانه پنج وعده (میوه و سبزی) هنوز فکر خوبی است اما به یاد داشته باشیم که خوردن میوه و سبزیجات تنها بخش کوچکی از عادات روزمره ماست.”

“کارهای خیلی زیادی هست که می توانیم با انجام آنها خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهیم، مثل نکشیدن سیگار، نگه داشتن وزن در حد سالم، کاهش مصرف الکل، خوردن یک رژیم غذایی متوازن و سالم، داشتن تحرک جسمی و رعایت نکات ایمنی در گرفتن آفتاب.”

منبع خبر : بخش علمی بی بی سی

سید غلامرضا یزدان پرست

دبیر زیست شناسی مدیر کانون فرهنگی آموزش واحد لنده علاقمند به وب و برنامه نویسی

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام استاد بزرگوار
    اكنون كه وب لاگ شما را مشاهده كردم به ياد دوران خوش تحصيل در كنار شما افتادم
    اميد وارم كه همچنان مثل گذشته و حال قدر دان زحمات شما باشم

دکمه بازگشت به بالا