اخبار

چهره نگاری از ویروس ایدز

استفاده از روشي جديد ، ‌فرصتي مغتنم در اختيار دانشمندان قرار داد تا بتوانند تصويري كامل و بزرگ از نقشه ژنتيكي ويروس ايدز ترسيم و براي اولين بار نقشه كامل ژنتيكي اين ويروس را رمزشكني كنند.اين روش نه‌تنها ممكن است به دستيابي دانشمندان به راه‌حل‌هايي در زمينه درمان اين ويروس ياري رساند كه باعث كمك به يافتن روش‌هاي درماني در خصوص ويروس‌هايي نظير سرماخوردگي‌ها و آنفلوآنزا نيز مي‌شود.

كوين ويكس از دانشگاه كاروليناي شمالي در اين ‌باره به خبرگزاري رويترز گفته است، ما بسيار اميدواريم اين كشف، فرصت‌هاي بسيار زيادي را براي محققان داروساز ايجاد كند و از هم‌اكنون ما فهرست بلندي از موضوعاتي را كه بايد با كمك اين روش جديد به بررسي آنها بپردازيم، مقابل خود داريم.
ويروس HIV در رده ويروس‌هاي RNA طبقه‌بندي مي‌شود. اين ويروس نظير ويروس آنفلوآنزا، ‌فلج اطفال و برخي ويروس‌هاي عامل سرماخوردگي،‌ به جاي DNA ،‌ از RNAها براي ثبت اطلاعات و عملكردهاي خود استفاده مي‌كند.
روش جديدي كه محققان دانشگاه كاروليناي شمالي براي نقشه‌برداري از اين ويروس به كار برده‌اند، به SHARP ‌معروف است كه مي‌تواند برخلاف روش قبلي كه كريستال‌نگاري با استفاده از اشعه‌X بود، تصوير كامل‌تري از وضعيت عملكردهاي اين ويروس‌ها را ترسيم كند.
اين محققان اميدوارند با استفاده از روش جديد بتوانند با نگاهي تازه و رويكردي نو به دنبال روش‌هايي باشند تا عملكرد اين ويروس‌ها را مختل كنند و در نتيجه با ناكارآمد كردن آنها، ‌جلوي رشد بيماري را بگيرند و در نهايت بتوانند بيماري‌هاي ناشي از اين ويروس‌ها را درمان كنند. با اين حال اين آزمايش‌ها، تازه در مرحله تحقيقاتي است و تا زماني كه روش‌هاي جديد ناشي از اين رويكرد، وارد پروسه توليد داروهاي درماني عمومي شود، راه طولاني در پيش است.

سید غلامرضا یزدان پرست

دبیر زیست شناسی مدیر کانون فرهنگی آموزش واحد لنده علاقمند به وب و برنامه نویسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا