اخبار

مردها ،40 درصد بیشتر از زنان از سرطان می میرند

شیوه زندگی ناسالم، به مرگ زود رس کمک می کند

از تحقیقاتی که در بریتانیا صورت گرفته چنین بر می آید که در این کشور، مردان به مراتب بیشتر از زنان به سرطان مبتلا می شوند و احتمال مرگ آنها به دلیل این بیماری، 40 درصد بیشتر از زنان است.در این تحقیقات سرطان هایی که زنان به آن مبتلا می شوند مانند سرطان گردن رحم و نیز سرطان هایی که مخصوص مردان است مانند سرطان پروستات، در نظر گرفته نشده است.

پژوهشگران همچنین در جریان این تحقیقات متوجه شدند که در مورد سرطان هایی که هم مردان و هم زنان به آن مبتلا می شوند، احتمال ابتلا به سرطان 60 درصد و احتمال مرگ ناشی از سرطان 70 درصد در مردان بیشتر از مبتلایان زن است.

دلایل شناخته شده بیولوژیکی برای این نتیجه گیری وجود ندارد و پژوهشگران می گویند اکراه مردان از مراجعه به پزشک و این که شیوه زندگی آنها عموما ناسالم تر از زنان است می تواند این نتیجه گیری را توجیه کند.

در گزارشی که سه نهاد خیریه مبارزه با سرطان در بریتانیا تهیه کرده اند گفته شده که با تغییر روش زندگی می توان از ابتلا به نیمی از تمام انواع این گونه سرطان ها جلوگیری کرد.

این گزارش به مناسبت هفته سلامت مردان، انتشار یافته است و در جریان تهیه آن پژوهشگران اطلاعات مربوط به انواع سرطان در سال های 2006 و 2007 را بررسی کردند.

سازمان جهانی بهداشت می گوید احتمال دارد تا سال 2030، نرخ ابتلا به سرطان در سراسر جهان اعم از زن و مرد به 45 درصد برسد.

در یک بررسی گسترده جهانی در سال 2005، نتیجه گیری شده بود که با اجتناب از خطرهای عمده برای سلامت شخص مانند اضافه وزن، مصرف دخانیات و نیز نداشتن فعالیت بدنی می توان خطر ابتلا به سرطان را تا 30 در صد کاهش داد.

سید غلامرضا یزدان پرست

دبیر زیست شناسی مدیر کانون فرهنگی آموزش واحد لنده علاقمند به وب و برنامه نویسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا