اخبار

هشدار برای مصرف کنندگان آسپرین

آنچه در این مقاله می‌خوانید

 

کارشناسان می گویند افراد سالمی که با انگیزه جلوگیری از ایست قلبی آسپرین مصرف می کنند ممکن است بیش از آن که به سلامت خود کمک کنند به آن آسیب برسانند.

گفته می شود که بسیاری از مردم به امید اجتناب از مشکلات قلبی-عروقی روزی یک عدد آسپرین مصرف می کنند.

اما محققان بهداشتی بعد از انجام آزمایش هایی در این زمینه به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند به طور قطعی بگویند مصرف روزانه آسپرین از گرفتگی عروق در افراد سالم جلوگیری می کند.

بنا به این تحقیق جدید، که گزارش آن در نشریه علمی لانست منتشر شده است، افراد سالم نباید فکر کنند که اگر هر روز یک آسپرین با دوز پایین مصرف کنند خود را در برابر سکته مغزی و قلبی بیمه کرده اند.

پرفسور پیتر وایسبرگ، از اعضای بنیاد قلب بریتانیا، که بخشی از هزینه مالی انجام این تحقیق را بر عهده داشته است، گفت: “ما می دانیم بیمارانی که علائم گرفتگی عروق دارند، سکته قلبی یا مغزی کرده اند، می توانند با مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین، از احتمال بروز خطرات بعدی کم کنند.”

آقای وایسبرگ گفت: “یافته های این تحقیق با توصیه های پزشکی متعارف هماهنگ است. ما به مردم می گوییم که آنهایی که مشکل عروق یا ناراحتی های قلبی ندارند هر روز آسپرین مصرف نکنند چون خود را در معرض خطر خونریزی داخلی ناشی از مصرف روزانه این دارو قرار می دهند پس ضرر مصرف دائمی این دارو ممکن است بیشتر از مزایای آن باشد.”

تحقیق جدید با مشارکت حدود 29 هزار مرد و زن پنجاه تا 75 ساله و در مرکز اسکاتلند انجام شده است. داوطلبان در زمان انجام تحقیق و آزمایش ها علائم بالینی بیماری های قلب و عروق نداشته اند.

نتیجه این تحقیق در گردهمایی “انجمن اروپایی بیماری های قلب و عروق”، که در شهر بارسلون اسپانیا برگزار شده بود، مطرح شد.

منبع :بی بی سی

سید غلامرضا یزدان پرست

دبیر زیست شناسی مدیر کانون فرهنگی آموزش واحد لنده علاقمند به وب و برنامه نویسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا