اخبار

شرح کارنامه کانون فرهنگی آموزش 1

تشریح ستون درصد در کارنامه‌ی آموزشی

مقدمه :

داوطلبین کانون تقریبا” هر دو هفته یک بار در روز جمعه در آزمون سراسری کانون شرکت می‌کنند و چند ساعت بعد کارنامه‌ی خود را دریافت می‌کنند، این کارنامه حاصل تلاش داوطلب در روزهای قبل از آزمون می‌باشد و حاوی نکات ریز و درشتی است که اگر داوطلب به آن توجه کافی داشته باشد می‌تواند ضعف‌های خود را شناسایی کرده و در رفع آنها تلاش نماید. به همین دلیل از این شماره مجله سعی خواهد شد تا هر بار مطلبی آموزنده در باره‌ی اطلاعات مندرج در کارنامه آزمون توضیح داده شود.

اولین مطلبی که در کارنامه جلب نظر می‌کند درصد دروس مختلف می‌باشد، درصد از فرمول زیر بدست می‌آید :

فرمول از راست به چپ :

3   * (تعداد پاسخ‌های صحیح) – (تعداد پاسخ‌های اشتباه)

درصد درس = —————————————————— * 100

3 * (تعداد سوال‌های درس)

اگر داوطلبی به تمام سوال‌های درس پاسخ صحیح داده باشد حاصل این فرمول 100 و اگر به تمام سوال‌ها پاسخ اشتباه داده باشد حاصل فرمول منهای 33/33 خواهد بود، بنابر این

-33/33 <= درصد درس <= 100

– در برخی مواقع یک یا چند درس بصورت اختیاری (مانند سوالات دشوار) تعریف می‌شوند، در این حالت اگر داوطلب دست کم به یک سوال پاسخ داده باشد درصد وی محاسبه خواهد شد و در غیر این صورت محل درصد درس در کارنامه سفید بوده و برای این داوطلب درصد مذکور محاسبه نمی‌گردد.

– گاهی دو درس در یک نیم‌سال تحصیلی بصورت همزمان تدریس نمی‌شود (مانند ریاضیات گسسته و هندسه تحلیلی که هر کدام در یک نیم‌سال تدریس می‌شود) در این حالت داوطلب موظف است فقط به یکی از این دو درس پاسخ دهد. بدیهی است که اگر داوطلب به هر دو درس پاسخ دهد درصد هر دو درس در کارنامه درج خواهد شد و اگر به هیچ کدام پاسخ ندهد به یکی ار این دو درس درصد صفر منظور خواهد شد.

– در برخی از موارد تعداد سوالات یک درس (مانند درس فیزیک 2 گروه آزمایشی دوم ریاضی در آزمون 13 آبان) بطور مثال 20 سوال می‌باشد اما داوطلب می‌تواند تنها به 10 سوال پاسخ دهد. در این موارد تعداد سوال‌های پاسخ داده شده در مخرج کسر فرمول درصد قرار داده می‌شود. لازم به توضیح است که اگر داوطلب به کمتر از 10 سوال پاسخ دهد مخرج کسر عدد 10 خواهد بود.

– نکته دیگری را که می‌توان متذکر شد در باره بسته‌هایی است که کمتر از 5 سوال دارند (مانند 2 سوال طبقه‌بندی در دروس 10 سوالی). در این حالت با اینکه ستون مربوطه بصورت درصدی طراحی شده است مع‌الوصف بدلیل تعداد کم سوالات تعداد پاسخ درست در کارنامه درج می‌شود (مانند “1 از 2” یعنی به یک سول از دو سوال پاسخ صحیح داده شده است).

– اگر به فرمول درصد دقت شود پاسخ‌های اشتباه نقش کاهنده دارند یعنی هر 3 پاسخ اشتباه یک پاسخ درست را از بین می‌برد، همچنین بدلیل اینکه پاسخ‌های درست بصورت تصادفی در گزینه‌های 1، 2، 3 و 4 پخش شده است داوطلبین عزیز به این نکته ظریف باید توجه داشته باشند که از شانسی زدن سوالی که پاسخ آن را نمی‌دانند بپرهیزند. حتی گاهی دیده می‌شود که داوطلبی بدلیل عدم مطالعه یک درس (مانند زبان) گزینه 2 یا 3 تمام سوالات آن درس را برای پاسخ انتخاب کرده است (به اصطلاح رج زده است) بدیهی است که در این گونه موارد حاصل کار به زیان داوطلب خواهد بود و درصد وی به شدت کم خواهد شد.

سوال : آیا درصد یکسان در دروس مختلف هم‌ارزش هستند و به صورت یکسان سنجیده می‌شوند ؟

پاسخ این سوال برای داوطلبین و بخصوص اولیا راهگشا می‌باشد.

برای پاسخ به این سوال لازم است با مفهوم دیگری آشنا شویم

مجموع درصد داوطلبین دردرس

میانگین درصد درس = ———————————-

تعداد داوطلبین

عدد حاصل در دروسی که بطور طبیعی ساده هستند بزرگ و در دروس دشوار کوچک می‌باشد، بطور مثال در آزمون 13 آبان میانگین درصد در شیمی پیش 1 برابر 41 و میاگین درصد درس دیفرانسیل و انتگرال برابر 28 می‌باشد. بنابر این داوطلبینی که درس شیمی پیش 1 را 35 درصد زده‌اند نیاز به مطالعه بیشتری دارند چون از متوسط داوطلبین ضعیفترند اما داوطلبینی که درس دیفرانسیل و انتگرال را 35 درصد زده‌اند کمی بهتر از متوسط داوطلبین می‌باشند. برای فهم بیشتر این مطلب می‌توانید “نمودار تعادل مطالعاتی” در کارنامه را مطالعه فرمایید، در شماره‌های بعدی مجله در این باره بیشتر خواهیم نوشت.

سید غلامرضا یزدان پرست

دبیر زیست شناسی مدیر کانون فرهنگی آموزش واحد لنده علاقمند به وب و برنامه نویسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا