زیست شناسی

کاهش احتمال سکته قلبی در گروه خونی O

محققان می‌گویند احتمال سکته قلبی در کسانی که گروه خونی O ندارند اندکی بیشتر از دیگران است.

محققان در هلند نتایج تحقیقات دیگر را در این زمینه را بررسی کردند، تحقیقاتی که در مجموع روی یک میلیون و سیصد هزار نفر انجام شده بودند.

این تحقیق که در کنگره انجمن بیماری های قلبی اروپا ارائه شده نشان داد از هر هزار نفری که گروه خونی O داشتند چهارده نفر دچار سکته قلبی شده بودند اما در گروه‌های خونی دیگر، این رقم پانزده نفر بود.

با اینکه این تفاوت بسیار ناچیز است اما اگر به کل جمعیت کشور تعمیم داده شود رقم قابل توجهی خواهد شد.

با وجود این تفاوت در تعداد موارد سکته قلبی، تفاوتی بین گروه‌های خونی در سکته‌های قلبی منجر به مرگ دیده نشد.

دانشمندان حدس می‌زنند که در افرادی که گروه خونی غیر از O دارند ممکن است میزان پروتئین‌های دخیل در لخته شدن خون بیشتر از گروه خونی O باشد.

با این حال تسا کول پژوهشگر مرکز پزشکی دانشگاه گرونینگن هلند که این تحقیق را انجام داده می‌گوید برای اینکه روشن شود چرا احتمال سکته قلبی در گروه‌های خونی دیگر بیشتر است باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

اما او می‌گوید شاید در نظر گرفتن گروه خون به عنوان یکی از عوامل زمینه‌ساز سکته قلبی مفید باشد:

“در آینده در سنجش احتمال سکته قلبی، گروه خون را هم باید در نظر گرفت، در کنار عوامل دیگری مثل کلسترول، سن، جنس و فشار خون… مثلا می‌دانیم میزان کلسترول در گروه خونی آ بیشتر از دیگر گروه‌های خونی است و شاید به همین دلیل باید درمان فشار خون در این افراد زودتر انجام شود.

تحقیقات قبلی نشان داده بودند احتمال سکته قلبی در افرادی که گروه خونی AB دارند – که نادرترین گروه خونی است – ۲۳۳ درصد بیشتر از سایر گروه‌های خونی احتمال دارد دچار حمله قلبی شوند.

شایع‌ترین گروه خونی در دنیا در مجموع گروه خونی O است و آمارهای موجود در ایران هم همین را نشان می‌دهند.

گروه خونی فرد بر اساس ژن‌هایی که از پدر و مادر به ارث می‌رسد تعیین می‌شود و تغییر آن امکان ندارد، آنچه مهم است رعایت همان اصول پیشگیری از بیماری‌های قلبی است.

دکتر مایک نپتون یکی از مدیران بنیاد قلب بریتانیا می‌گوید این تحقیق تاثیر چندانی بر دستورالعمل‌های موجود در ارزیابی احتمال سکته قلبی در افراد نخواهد داشت:

“این ارزیابی بیشتر بر اساس، سن، ژنتیک (سابقه فامیلی و نژادی) و دیگر عوامل قابل اصلاح مثل تغذیه، وزن، فعالیت و ورزش، سیگار کشیدن، فشار خون، کلسترول و دیابت انجام می‌شود… چه گروه خونی A، چه گروه‌های خونی دیگر باید رویه یکسانی را برای کاهش احتمال سکته قلبی در پیش بگیرند.”

“بهبود تغذیه، کاهش وزن، ورزش، ترک یا پرهیز از سیگار و اگر لازم است کاهش فشار، کلسترول و قند خون.”

منبع : بخش علمی بی بی سی فارسی

یزدان پرست

دبیر زیست شناسی مدیر کانون فرهنگی آموزش واحد لنده علاقمند به وب و برنامه نویسی
دکمه بازگشت به بالا