اخبار

پیش‌بینی ابتلا20میلیون ایرانی به آنفلوانزای «آ»درزمان پاندمی

كارشناس ارشد برنامه مراقبت آنفلوآنزا وزارت بهداشت با بيان اين كه پيش بيني مي‌شود هنگام پاندمي آنفلوآنزا A، اين ويروس 25 درصد افراد جامعه را مبتلا كند، گفت: به اين ترتيب به نظر مي‌رسد در زمان پاندمي اين بيماري، 20 تا 21 ميليون ايراني به آن مبتلا شوند. دكتر همتي با اشاره به نتايج احتمالي پاندمي آنفلوآنزا A در آينده، گفت: پاندمي آنفلوآنزا 6ماه تا دو سال به طول مي‌انجامد.

در زمان بروز پاندمي آنفلوآنزا «آ» پنج درصد هر جامعه‌اي نياز به بستري دارند و ميزان مرگ و مير ناشي از آن 1 تا 2 درصد است.
وي با بيان اين كه در صورت عدم رعايت موازين احتياطي در رابطه با آنفلوآنزاي A، پروازهاي خارجي مي‌توانند مشكل ساز باشند، ادامه داد: تاكنون حدود 50 درصد موارد آلودگي به اين ويروس در ايران از طريق كشور عربستان بوده است.
دكتر همتي نحوه انتقال ويروس آنفلوآنزا A را مانند ديگر آنفلوآنزاها دانست و گفت: شايع‌ترين راه انتقال آنفلوآنزا A از طريق عطسه و سرفه است. انتقال از طريق قطرات تنفسي بزرگ نيازمند تماس نزديك بيمار و فرد سالم است؛ چرا كه اين قطرات به صورت معلق در هوا باقي نمي‌مانند و فاصله‌اي كمتر از يك متر را طي مي‌كنند.
وي با بيان اين كه اقدامات پيشگيرانه بايد در سه سطح فرد و خانواده، جامعه و مراكز بهداشتي درماني انجام شود، افزود: تب، سردرد، سرفه و گلودرد از علايم اصلي آنفلوآنزا A هستند و اگر فردي 2 تا 3 علامت از آن را داشته باشد، مشكوك به آنفلوآنزاي خوكي است. علايمي مانند اسهال و استفراغ، آبريزش يا گرفتگي بيني، بدن درد، لرز و احساس خستگي در درجه‌هاي بعدي اهميت قرار دارند.
دكتر همتي، افراد بالاي 65 سال، كودكان زير 5 سال، زنان باردار، مبتلايان به بيماري‌هاي مزمن قلبي، ريوي، بيماري‌هاي متابوليك مانند ديابت و افراد دچار نقص سيستم ايمني را از گروه‌هاي پرخطر بيماري آنفلوآنزا A عنوان كرد و گفت: اين افراد در صورت مشاهده علايم آنفلوآنزا بايد سريع به پزشك مراجعه كنند.
وي گفت: مبتلايان به آنفلوآنزا A از 24 ساعت قبل از آغاز علايم تا 7 روز پس از بروز علايم، مي‌توانند بيماري را به ديگران منتقل كنند. بنابراين لازم است تا 7 روز پس از آغاز علايم و 24 ساعت پس از رفع آخرين علايم بيماري، در منزل استراحت شود؛ چرا كه اقدامات حمايتي و تغذيه مناسب در اين بيماري نقش مهمي دارند.
دكتر همتي تاكيد كرد: در صورت مشاهده علايم شبه آنفلوآنزا، فاصله حداقل يك متري با ديگران رعايت شود و از بوسيدن و در آغوش گرفتن ديگران پرهيز شود. هنگام عطسه و سرفه از دستمال استفاده شود و دستمال مصرف شده به صورت مناسبي دفع و روي سطوح رها نشود. همچنين لازم است دست‌ها به صورت مكرر با آب و صابون شسته شود. محلول‌هاي ضد عفوني كننده با پايه الكلي به اين منظور مناسب هستند. همچنين از تماس دست با بيني، چشم و دهان بايد خودداري شود.
وي با بيان اين كه در سراسر ايران يكصد ICU مخصوص براي شرايط هشدار آنفلوآنزا A راه‌اندازي شده است، در رابطه با علايم هشدار آنفلوآنزا A، گفت: تب بالا به مدت طولاني و بيش از 3 روز به ويژه اگر حال عمومي بيمار مناسب نباشد، تنگي نفس، درد يا احساس فشار در قفسه سينه يا شكم، سرگيجه ناگهاني، گيجي، استفراغ شديد يا مداوم و بهبود علايم آنفلوانزا در ابتدا و سپس عود ناگهاني تب و سرفه از علايم هشدار اين بيماري هستند. در كودكان نيز كبودي و تغيير رنگ خاكستري از علايمي است كه بايد جدي گرفته شود.

منبع:سلامت نیوز

سید غلامرضا یزدان پرست

دبیر زیست شناسی مدیر کانون فرهنگی آموزش واحد لنده علاقمند به وب و برنامه نویسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا