اخبار

معالجه کوررنگی از طریق ژن درمانی

دانشمندان می گویند به کمک ژن درمانی، یک گام به درمان کوررنگی نزدیک تر شده اند.

تیمی از دانشمندان آمریکایی توانسته اند توانایی تشخیص کامل رنگ را به میمون های بالغی بازگردانند که بدون توانایی تمایز رنگ های قرمز و سبز، متولد شده بودند.

در نشریه Nature تکنیکی که برای این درمان در دانشگاه واشنگتن مورد استفاده قرار گرفته، تشریح شده است.

پژوهشگران می گویند اگر چه هنوز باید مطالعات بیشتری صورت گیرد ولی از همین روش ممکن است برای معالجه افرادی که دچار کوررنگی هستند، استفاده کرد.

متخصصین تا کنون به این فکر نیافتاده بودند که ممکن است مغز افراد را با استفاده از این تکنیک به بازی گرفت.

تا کنون این طور تصور می شد که اضافه کردن اطلاعات حسی تازه ای مانند گیرنده های لازم بصری، برای دیدن کامل رنگ ها را تنها می توان در دوران طفولیت یعنی هنگامیکه مغز شخص بیشترین قابلیت تربیت پذیری را دارد، اضافه کرد.

ولی پروفسور جی نیتس، و تیم همکار او توانستند در سلول های تشخیص دهنده نور در قسمت عقب چشم میمون های نر بالغ، ژن های درمان کننده را قرار دهند.

این ژن ها دارای کد دی ان ای DNA مخصوصی بودند که به وسیله آن سلول های تشخیص دهنده نور می توانستند بین رنگ سبز و قرمز فرق بگذارند. تشخیصی که میمون های نر مورد آزمایش، فاقد آن بودند.

این آزمایش ها نشان دهنده نتیجه بخش بودن ژن درمانی بود و میمون هایی که مورد معالجه قرار گرفته بودند توانستند تمام رنگ ها را به بینند و در روی آزمایش های کامپیوتری بین تصاویر سبز رنگ و قرمز رنگ تفاوت قائل شوند.

معالجه این میمون ها دو سال قبل صورت گرفته ولی از آن هنگام تا کنون توانایی تشخیص رنگ ها توسط این میمون ها همچنان ثابت باقی مانده است.

پروفسور نیتس و همکاران او وضعیت این میمون ها را از نزدیک تحت نظر قرار خواهند داد تا اثرات دراز مدت درمان کوررنگی میمون ها را ارزیابی کنند.

آنها امیدوارند که بتوانند برای معالجه اشخاصی که دچار کوررنگی هستند از همین روش استفاده کنند.

کوررنگی در انسان ها دارای اشکال متفاوت است.

رایج ترین شکل، عدم تمایز بین رنگ سبز و قرمز است که موروثی است و در آن نقصی که در روی کروموزوم ایکس ژن تشخیص رنگ، وجود دارد، به نسل بعد انتقال می یابد.

البته در برخی موارد کوررنگی به دلیل بیماری هایی مانند از بین رفتن تدریجی بینایی چشم در اثر کهولت macular degeneration یا عوارض جانبی داروهاست.منبع :(بی بی سی)

سید غلامرضا یزدان پرست

دبیر زیست شناسی مدیر کانون فرهنگی آموزش واحد لنده علاقمند به وب و برنامه نویسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا