اخبار

شیوع آنفلوانزای جدید

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران از مرگ ۱۳ نفر بر اثر ابتلا به نوع جدیدی از بیماری آنفلوانزا در ایران خبر داد اما تاکید کرد که آنفلوانزای جدید “طول درمان کمتر” و نسبت به انواع پیشین این بیماری همه گیر “کمتر خطرناک” است.

خانم وحید دستجردی، امروز (پنجشنبه ۲۳ دی – ۱۳ ژانویه) گفت که افرادی که بر اثر ابتلا به “آنفلوانزای جدید (H2LC)” فوت کرده اند “دارای بیماریهای زمینه ای بوده اند”.

وزیر بهداشت ایران همچنین تعداد مبتلایان به این نوع جدید ازآنفلوانزا را “کم” برآورد کرد اما با این حال از همه شهروندان خواست که توصیه های بهداشتی در این زمینه را رعایت کنند.

شیوع انواع آنفلوانزا و سرماخوردگی های فصلی معمولا در پاییز و زمستان که همراه با برودت هواست، افزایش می یابد و افراد کهنسال، بیماران قلبی، ریوی و کودکان به علت آسیب پذیرتر بودن سیستم دفاعی بدن، بیشتر در معرض خطرهای ناشی از ابتلا به این بیماری ها هستند.

علائم بیماری آنفلوانزا شباهت فراوانی به سرماخوردگی معمولی دارد، اما معمولا این علائم شدیدترند و مدت زمان پایداری آنها نیز اغلب بیشتر از دوره نقاهت سرماخوردگی های فصلی است

دکتر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ایران می گوید که “آنفلوانزا در سال جاری نه مرگ و میر غیر عادی داشته و نه مبتلای غیر عادی”.

آقای گویا با اشاره به آغاز فصل شیوع آنفلوانزا در نیمکره شمالی کره زمین گفت: “در فصل آنفلوانزا معمولا تعدادی از افراد دارای بیماریهای زمینه ای مانند بیماری ریوی، قلبی و نارسایی کلیوی ممکن است بر اثر ابتلا به آنفلوانزا جان خود را از دست بدهند.”

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، با توصیه ترزیق واکسن آنفلوانزا به افراد در معرض خطر، هشدار داد که این افراد حتی با مشاهده علائم خفیف بیماری آنفلوانزا باید به پزشک خود مراجعه کنند.

شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون به ویژه پس از بیرون آمدن از سرویس بهداشتی، ضد عفونی کردن مکرر دست‌ها با مایعات بهداشتی قابل حمل و استفاده از ماسک‌های تنفسی برای افرادی که در طول روز در اماکن عمومی پر ازدحام حضور دارند، مصرف میوه و سبزیجات حاوی ویتامین، تزریق واکسن فصلی آنفلوانزا برای افراد در معرض خطر (کهنسالان، بیماران قلبی و ریوی و بیماران تحت درمان) و استفاده از خدمات پزشکی با مشاهده علائم اولیه بیماری آنفلوانزا، از توصیه های پزشکان برای رویارویی با این بیماری واگیردار است.

علائم بیماری آنفلوانزا شباهت فراوانی به سرماخوردگی معمولی دارد اما معمولا این علائم شدیدترند و مدت زمان پایداری آنها نیز اغلب بیشتر از دوره نقاهت سرماخوردگی های فصلی است.

منبع خبر : بخش علمی بی بی سی

سید غلامرضا یزدان پرست

دبیر زیست شناسی مدیر کانون فرهنگی آموزش واحد لنده علاقمند به وب و برنامه نویسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا