اخبار

سیستان و بلوچستان بالاترین آمار مبتلایان به مالاریا در کشور

مدير برنامه کنترل مالاريا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: سيستان و بلوچستان بالاترين موارد گزارش شده مربوط به مالاريا را در کشور دارد.

به گزارش ايرنا، “احمد رئيسي” عصر سه شنبه در همايش “حذف مالاريا” در زاهدان افزود: پارسال شمار مبتلايان به مالاريا در ايران 11 هزار و 460 نفر بود که سيستان و بلوچستان 69 درصد از اين تعداد را به خود اختصاص داده است.

وي ادامه داد: استان هاي هرمزگان و کرمان از جمله مناطق پرخطر بروز مالاريا بعد از سيستان و بلوچستان در کشور هستند که 30 درصد موارد گزارش شده مالاريا در سال گذشته را در برداشتند.
او اضافه کرد: آمار مبتلايان به مالاريا در سال 2008 نسبت به سال قبل از آن در ايران 30 درصد کاهش داشته است.
وي گفت: در تقسيم‌بندي سازمان جهاني بهداشت در منطقه مديترانه شرقي، پنج کشور افغانستان، پاکستان، سودان، سومالي و يمن به عنوان پرخطرترين مناطق انتقال مالاريا شناخته شده‌اند.
رئيسي ادامه داد: جايگاه ايران به لحاظ ميزان موارد مالاريا در سطح منطقه به عنوان نقطه بحراني محسوب نمي شود.
وي اظهار داشت: کشورهاي افغانستان و پاکستان از سوي سازمان جهاني بهداشت از جمله مناطق پرخطر و داراي آمار بالاي مبتلايان به مالاريا در دنيا هستند که مرز طولاني با کشور ايران دارند.
رئيسي اظهار داشت: از سال 1370 و آغاز برنامه هاي حذف مالاريا در کشور، سير مبتلايان به اين بيماري نزولي بوده است.
او ارتقاي سطح دسترسي به خدمات تشخيص فوري و درمان موثر، افزايش دسترسي به خدمات پيشگيري IVM و تقويت نظام مراقب مالاريا با تاکيد بر پاسخ مناسب و بموقع را از راهبردهاي اصلي برنامه حذف مالاريا در کشور برشمرد.
وي گفت: ظرفيت سازي سرمايه انساني و بسيج منابع براي حذف مالاريا و نيز تحقيقات کاربردي در اين زمينه از راهبردهاي پشتيبان براي حذف بيماري مالاريا در کشور است.
رئيسي بيان کرد: انتظار مي رود با اجرايي شدن موفقيت آميز اين برنامه به حذف انتقال محلي مالارياي “فاليسپاروم” از سال 1389 تا پايان سال 1393 در کشور دست يابيم.
سوم تا نهم مرداد ماه با عنوان هفته حذف مالاريا در کشور نامگذاري شده است.

منبع :(جام جم آنلاین)

سید غلامرضا یزدان پرست

دبیر زیست شناسی مدیر کانون فرهنگی آموزش واحد لنده علاقمند به وب و برنامه نویسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا