زیست شناسی

زالزالک ؛ دوستدار قلب

زالزالك ميوه‌اي پاييزي است كه اين روزها در بازار ميوه‌فروشان بسيار به چشم مي‌خورد. اين ميوه اگرچه جثه‌اي كوچك دارد ولي بسيار پرفايده و مغذي است و به رنگ‌‌هاي زرد و نارنجي در اكثر نواحي معتدل مي‌رويد.

رسيده اين ميوه شيرين ، گوشتي و داراي هسته‌هاي زردرنگ فراوان است كه اگر با احتياط مصرف نشود هسته‌هاي آن مي‌تواند قاتل دندان‌‌هاي شما باشد.

اين ميوه علاوه بر ويتامين‌هاي A ، B ، C و جوهر مازو يعني تانن داراي كلسيم و مختصري ترشي و پكتين است كه براي تقويت قلب و معده بسيار توصيه مي‌شود. مهم‌ترين اثر زالزالك روي قلب، تنظيم كردن حركات نامنظم آن است و از تپش قلب و ضربان شديد آن جلوگيري مي‌كند.

در اغلب كشورهاي اروپايي خصوصا آلمان براي درمان بي‌نظمي ضربان قلب ‌ از گياه زالزالك استفاده مي‌شود. همچنين زالزالك در درمان آنژين و تصلب شرايين (سفت شدن ديواره رگ‌ها)‌ بسيار كاربرد دارد. اين ميوه به علت غني بودن از اسيد تارتاريك و اسيد ماليك نيز در مواقع كم‌خوني و سل اثر نيكويي دارد. زالزالك به دليل آن كه داراي مقدار زيادي تانن است بسيار قابض بوده و مي‌توان آن را جهت درمان اسهال‌هاي خوني به كار برد.

البته نوع كوهي آن قابض‌تر از سنجد است و از خونريزي معده نيز جلوگيري مي‌كند. بد نيست بدانيد در شمال ايران گونه‌هاي وحشي زالزالك به شكل خودرو در جنگل‌ها مي‌رويد كه به آن «وليك» گويند. رنگ زرد و صورتي اين ميوه در بدن تبديل به ويتامينA مي‌شود و بسيار اشتها را زياد مي‌كند. البته اين ميوه را وقتي كه كاملا رسيده و رنگ انداخته مصرف كنيد تا دچار ناراحتي‌هاي گوارشي ناشي از خام بودن ميوه نشويد.

نارسي اين ميوه نيز فوايدي دارد و مي‌تواند التهاب معده و صفرا را برطرف كند. خشك‌شده اين ميوه نيز بسيار در مقاصد طبي استفاده مي‌شود.

زالزالك اگر به خوبي خشك شود تنها مقداري از ويتامين C خود را از دست مي‌‌دهد ولي ديگر تركيبات شيميايي خود را حفظ مي‌كند. لذا براي نگهداري زالزالك خشك بايد آن را در محلي كه هوايش دائما عوض مي‌شود نگه داشت.

البته در مقايسه، ميوه تازه زالزالك اثرات نيكوتري دارد و مي‌‌تواند به ازدياد شير مادران شيرده و افزايش كيفيت آن بيفزايد. يكي از مواد مفيد موجود در زالزالك فلاونوييدهايي مي‌‌باشند كه نسبت به رنگ ميوه شدت اثرات آنتي‌اكسيداني آنها تغيير مي‌كند. ميوه‌هاي قرمزرنگ داراي اثر قوي، صورتي اثري ضعيف و زرد اثر ضعيف‌تري دارند. علاوه بر ميوه زالزالك از گل آن نيز براي درمان استفاده مي‌شود. گل زالزالك براي درمان تشنج مفيد بوده و حركات نامنظم قلب را تنظيم مي‌كند. لذا دم‌كرده آن براي درمان بيماري‌هاي مزمن قلب استفاده مي‌شود.

توجه: زالزالك رسيده برخلاف جثه ريزش از مقدار قند بالايي برخوردار است. به گونه‌اي كه در 100 گرم آن 70 كالري انرژي نهفته است. لذا افراد دچار اضافه وزن و بيماران قندي بايد در مصرف آن محتاط باشند.

منبع :

(جام جم آنلاین)

سید غلامرضا یزدان پرست

دبیر زیست شناسی مدیر کانون فرهنگی آموزش واحد لنده علاقمند به وب و برنامه نویسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا