اخبار

روش جدید مبارزه با سرطان پروستات تایید شد

مراجع بهداشتی آمریکا یک روش جدید مبارزه با سرطان پروستات پیشرفته را تایید کرده اند.

اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی ایالات متحده اعلام کرده که روش نوین درمان سرطان پروستات پیشرفته را مورد تایید فرار داده است که در آن از سیستم دفاعی بدن شخص بیمار برای مهار این بیماری استفاده می شود.

این روش درمانی ابتکاری “پروونج” Provenge نام دارد و برای درمان مردانی به کار گرفته می شود که بیماری سرطان پروستات در آنان به مراحل پیشرفته رسیده، به سایر اندام ها سرایت کرده و نسبت به روش متداول درمان هورمونی جواب نمی دهد.

سرپرست مرکز تحقیقات و ارزیابی بیولوژیک اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریکا گفته است که “پروونج روش درمانی مناسبی را در اختیار مردان مبتلا به مراحل پیشرفته سرطان پروستات قرار می دهد که در حال حاضر از امکانات درمانی موثر چندانی برخوردار نیستند.”

این روش درمانی توسط موسسه دندرئون، مستقر در سیاتل، کشف شده و شامل استخراج سلول های ایمنی (گلبول سفید) از خون فرد مبتلاست.

برای افزایش مقاومت بیمار در برابر سرطان، این سلول ها در معرض نوعی پروتئین یافت شده در اکثر سرطان های پروستات قرار می گیرد و سپس بار دیگر به بیمار تزریق می شود.

این فرآیند باعث برانگیختن سیستم دفاعی بدن فرد مبتلا در برابر سرطان می شود و در نتیجه، از پیشرفت سریع بیماری جلوگیری می کند.

استفاده از این روشن به معنی درمان نهایی بیماری پروستات در این دسته از بیماران نیست بلکه با کند کردن روند گسترش بیماری، طول عمر آنان را افزایش می دهد.

برای سنجش کارآیی این روش درمانی، در مراحل آزمایشی از آن در مورد پانصد و دوازده بیمار در مراحل پیشرفته سرطان پروستات استفاده شد و نتیجه نهایی نشان داد که به طور متوسط عمر بیماران بیش از چهار ماه افزایش یافته است.

در آمریکا، سرطان پروستات، پس از سرطان پوست، شایع ترین نوع سرطان در میان مردان است و معمولا مردان را در سنین بالاتر مبتلا می کند.

به گزارش موسسه ملی مبارزه با سرطان در آمریکا، در سال 2009، حدود یکصد و نود هزار مورد جدید ابتلای به این بیماری در آمریکا گزارش شد و حدود بیست و هفت هزار نفر از مبتلایان به این بیماری جان خود را در این سال از دست دادند.

سید غلامرضا یزدان پرست

دبیر زیست شناسی مدیر کانون فرهنگی آموزش واحد لنده علاقمند به وب و برنامه نویسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا