اخبار

رابطه مستقیم چاقی با بیماری دیابت

پزشکان بریتانیایی در مورد افزایش نگران کننده مبتلایان به بیماری دیابت هشدار داده و آن را با چاقی

مرتبط دانسته اند.

از سال 1997 تا سال 2003، تعداد مبتلایان به دیابت در بریتانیا 74 درصد افزایش یافته است و در سال 2005 ، بیش از 4 درصد بریتانیایی ها مبتلا به بیماری دیابت بودند.

این آمار نشان می داد که در فاصله سال های 1995 تا 2005 تعداد مبتلایان به دیابت دو برابر شده بود.

بیشتر این بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 هستند که با چاقی بیش از حد مرتبط است.

تحقیقاتی که در این باره صورت گرفته نشان می دهد که تعداد مبتلایان به دیابت در بریتانیا در مقایسه با آمریکا سریع تر افزایش می یابد.

در میان کشورهای جهان، هم اکنون آمریکا دارای یکی از بالاترین تعداد مبتلایان به دیابت است.

از میان بیش از 42 هزار و 642 نفری که بیماری دیابت آنها در فاصله سال های 1996 تا 2005 تشخیص داده شده، حدود یک هزار و 250 نفر مبتلا به نوع 1 دیابت بودند که باید انسولین مصرف کنند و بیش از 41 هزار نفر دیگر مبتلا به دیابت نوع 2 بودند که مبتلا شدن به آن به شیوه زندگی شخص مرتبط است.

در حالی که بررسی ها نشان می دهد تعداد مبتلایان جدید به دیابت نوع 1 در طی ده سال گذشته تقریبا روندی عادی داشته، شمار مبتلایان به دیابت نوع 2، روندی عادی نداشته و به نحو نگران کننده ای تعداد این گونه بیماران افزایش یافته است.

پژوهشگران اسپانیایی و سوئدی که پرونده پزشکی 5 میلیون نفر را مطالعه کرده اند می گویند این پدیده به خاطر افزایش آزمایش های پزشکی یا افزوده شدن به تعداد سالخوردگان در بریتانیا نیست بلکه به دلیل افزایش چاقی در میان بریتانیایی هاست.

داگلاس سمالوود، مدیر عامل انجمن دیابت بریتانیا، می گوید: “این تحقیقات نشانه غم انگیز وضعیت کنونی سلامت مردم بریتانیاست. البته این آمار برای ما غیرمنتظره نبود چون می دانیم بین افزایش تعداد مبتلایان به دیابت نوع 2 و قطر شکم بریتانیایی ها رابطه مستقیم وجود دارد.”

دیابت نوع 2 معمولا در افراد بالای 40 سال دیده می شود ولی اخیرا این بیماری در میان کودکانی که برخی از آنها تنها 7 سال دارند، دیده شده است.

البته به گفته داگلاس سمالوود، تمام مبتلایان به دیابت نوع 2 به دلیل چاقی به این بیماری مبتلا نیستند و در 20 درصد مبتلایان، عامل این بیماری را باید در جای دیگری جستجو کرد.

سید غلامرضا یزدان پرست

دبیر زیست شناسی مدیر کانون فرهنگی آموزش واحد لنده علاقمند به وب و برنامه نویسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا