اخبار

خلاصه‌ی گفت‌و‌گوی کاظم قلم‌چی با نفرات برتر

گفت‌و‌گوی آقای قلم‌چی با سه نفر از دانش‌آموزان برتر کانون را ملاحظه می‌کنید که به صورت تلفنی و در روز جمعه 10 اردیبهشت 89 انجام شده‌است.

این گفت‌و‌گو با 8 نفر دیگر از این عزیزان هم در همان تاریخ انجام‌شده که متن آن‌ها بعداً در اختیار شما قرار خواهد‌گرفت.

آرمین بذرافکن- رشته‌ی ریاضی- سنندج، مدرسه‌ی شهید بهشتی

· شنیده‌ام که در آزمون‌های کانون، رتبه‌های 10-4-2-21-18-1-2-2-3-1 را کسب کرده‌ای. آیا در آزمون‌های 7 فروردین و 20 فروردین و 3 اردیبهشت شرکت کرده‌ای؟

– بله.

· سال گذشته که معین فلاحتگر را دیدم، پیش خودم گفتم که ایشان حتماً رتبه‌ی تک‌رقمی می‌شود. چون هم خودش و هم پدرش آرامش داشتند. هم این که با برنامه‌ی کانون کار می‌کرد. یعنی از همه مهم‌تر این است که فکرت این طرف و آن طرف نرود، و از مسیر برنامه جدا نشوی. در آزمون 3 اردیبهشت‌ماه و آزمون 17 اردیبهشت‌ماه، پیش‌روی دروس پیش 2 را دارید و روی دروس عمومی تمرکز می‌کنید. در آزمون 31 اردیبهشت‌ماه دروس پیش2 را جمع‌بندی خواهید کرد. در آزمون 7خرداد هم پیش 1و2 را جمع‌بندی می‌کنید. پس از آن در سه آزمون پایانی تغییری داده‌ایم و آزمون‌ها را در 21 خرداد و 28 خرداد و 4 تیر برگزار می‌کنیم. در طول سه آزمون جامع بهتر است روش سه روز یک بار را اجرا کنید. برنامه‌ی شما در اردیبهشت از خرداد هم مهم‌تر است، چون در خرداد دانش‌آموزان دوره‌ی جمع‌بندی دروس خود را دارند [و چارچوب کاری آن‌ها مشخص تر است]. الان در اردیبهشت‌ماه چه کاری انجام می‌دهی؟

– من هر روز دقیقاً وقتی که بیدار می‌شوم، برنامه‌ی هر آزمون را مطالعه می کنم. روز خودم را به طور منظم تقسیم‌بندی کرده‌ام و هر روز به همه‌ی دروس می‌پردازم. معمولاً هر سه یا چهار روز یک بار می‌رسم که مطالب آزمون را دوره کنم. البته طی این دو هفته‌ی بین آزمون با منابع مختلف مطالعه می‌کنم.

· یعنی شما در فاصله‌ی دو هفته‌ی بین آزمون، 4 بار برنامه را دوره می‌کنی؟

– بله. البته همان طور که گفتم با چهار منبع مختلف دوره می‌کنم.

· و محور کارت برنامه‌ی آزمون است؟

– بله.

· این خیلی عالی است. یعنی روش 3 روز یک بار را در طول سال نهادینه کرده‌ای و اجرا می‌کنی؟

– بله. البته بعضی اوقات که نوسان در رتبه‌هایم دارم به خاطر بی‌حوصلگی است. مثلاً در همین آزمون قبل که حجم مباحث کم بود، سر جلسه‌ی آزمون بی‌حوصله شده بودم و مباحث خیلی تکراری بود.

· با آقای حسامی و رستار (مدیران کانون در سنندج) که درباره‌ی شما صحبت می‌کردیم، گفتند که: یک طوری باید این مسئله‌ی بی حوصلگی‌ات را حل کنی.

– فکر می‌کنم که خود به خود رفع می‌شود. چون از این آزمون به بعد مباحث آزمون کم نیست.

· فکر می‌کنم تجربه‌ی ستار وکیلی برای شما جالب باشد. ستار تا قبل از عید درس‌های خودش را تمام کرد و همه را خوانده بود. پیش‌بینی ما این بود که رتبه‌ی اول می‌شود، اما نفر دهم در منطقه‌ی 2 شد. البته در برق شریف رتبه‌ی یک بود. این احساس که من همه چیز را خوانده‌ام، باعث می‌شود که تمرکز دانش‌آموزان از بین برود. نکته‌ی مهم برای شما این است که پیوستگی‌ات را با برنامه حفظ کنی. این کار را انجام می‌دهی؟

– بله. حتماً، شاید کم‌تر از پنج درصد منحرف بشوم.

· نظر شما درباره‌ی تغییری که امسال در آزمون 7خرداد داده‌ایم چیست؟

– به نظر من که عیبی ندارد. البته چاپلوسی نمی‌کنم. با برنامه‌ی کانون درس ها خیلی خوب دوره می‌شود و اگر دانش‌آموزان با برنامه‌ی کانون کار کنند هیچ مشکلی نخواهند داشت.

· چه‌قدر سر جلسه آرامش داری؟

– به غیر از یک بار که نگران بودم، تقریباً مشکلی ندارم و با آرامش پاسخ می‌دهم.

· می‌دانی که معین فلاحتگر سال گذشته دو دروس عمومی خودش را %70 زده است. داستان مسیح نیلچیان را شنیده‌ای؟ اولین تست ادبیات را نزد، روحیه‌اش را از دست داد. باید نفر اول کشور می‌شد ولی نفر هفتم کشور شد. این خیلی مهم است. باید دقت کنی. اگر احیاناً در جلسه‌ی آزمون نتوانی چند تست را جواب دهی، یا اگر 2 سؤال را پشت سر هم پاسخ ندهی، چه واکنشی نشان می‌دهی؟

– بستگی دارد به موقعیت آن روز و جلسه‌ی آزمون که بتوانم خودم را جمع و جور کنم یا خیر.

· این که در بین دو آزمون روش 3 روز یک بار را اجرا می‌کنی، خیلی خوب است. این هم که 4 بار با منابع مختلف مطالب را دوره می‌کنی خیلی کمک می‌کند. در جلسه‌ی آزمون باید مدیریت زمان و آرامش داشته باشی. حتماً می‌دانی که در 3 آزمون آخر، تست‌های یک درس عمومی و یک درس اختصاصی را بدون این که به دانش آموز اطلاع دهیم، سخت‌تر از حد نرمال طرح می‌کنیم.

– در یک آزمون که اول شده بودم در دروس اختصاصی حدود 20 دقیقه وقت اضافه آوردم.

· به رتبه فکر می‌کنی یا خیر؟

– آن روز در ویدئو کنفرانس صحبت‌هایتان را گوش دادم، ولی الان به رتبه فکر می‌کنم چون سه نفر اول از نظر امکانات درسی خیلی با نفر چهارم فرق می کنند.

· آن‌جا یک راهکار پیشنهاد دادم. یادت هست؟

– بله.

· ولی پیشنهادی که به تو می‌دهم فرق می‌کند. می‌توانی حدس بزنی؟

– آن روز خواستم که جایگزین داشته باشم وییسنتسیردآن روز خواستم جایگزینی داشته باشم، ولی نتوانستم خودم را ارضا کنم.

· توصیه می کنم که به برق شریف فکر کنی.طزتذتذ توصیه می‌کنم به برق شریف فکر کنی.

– باشباشد. این هم پیشنهاد خوبی است.

· قانع آیا قانع هستی؟
البته به فرض گفتم، به برق شریف فکر کن. اگر مکانیک می‌خواهی، به مکانیک فکر کن. رشته‌ی مورد علاقه‌ات چیست؟

– تا حالا زیاد به آن فکر نکرده‌ام. ولی برق را دوست دارم.

· به کارشناسی ارشد و دکترا فکر کن. می‌خواهی چه کاره بشوی؟

– نمی‌خواهم فقط از نظر تحصیلی یک مدرکی بگیرم. می‌خواهم در تمام شئون زندگی موفق باشم.

· یکی از ویژگی‌های انسان‌های باهوش این است که علایق متعدد و متفاوت دارند. پس تو آدم باهوشی هستی. یکی از اهداف آموزشی در دنیای فعلی رشد همه‌جانبه‌ی شخصیت انسان‌هاست. ولی من در زمینه‌ی فکری و شغلی می‌پرسم. تا کجا می خواهی پیش بروی؟

– بستگی به موقعیت کاری‌ام دارد. اگر موقعیت کاری‌ام مناسب بود تا فوق‌لیسانس ادامه می‌دهم. اگر موقعیت کاری برای مقطع فوق‌لیسانس مناسب نبود، ادامه می‌دهم تا دکتری.

· این خیلی عالی است. این یعنی که روی هوا نیستی و پایت روی زمین است.به هر رشته‌ای که دوست داری فکر کن. امسال که قطعاً نتیجه می‌گیری. حالا یک رقمی یا دو رقمی شدن رتبه اهمیت زیادی ندارد. به آینده فکر کن که به آن ایده‌آل‌های آموزشی می‌رسی. این‌ها نصیحت اخلاقی نیست. هرچه بیش‌تر به نتیجه‌ی کارت فکر کنی، کم‌تر درس می‌خوانی. در حالی که تمرکزت باید روی درست باشد. آرامش داشته باش چون انتظاری جز این از شما نمی‌رود. فقط برنامه‌ی راهبردی را اجرا کن. منابعی که الان استفاده می‌کنی چیست؟

– کل انتشارات قلم‌چی، کل انتشارات خوش‌خوان، کل انتشارات گاج، کل انتشارات مبتکران، کل انتشارات خیلی سبز و سری کتاب‌های جمع‌بندی که برای انتشارات خاصی نیست.

· روی منابعت باید فکر کنی و جلوی پراکندگی‌اش را بگیری. وقتی وارد دوره‌ی جمع‌بندی می‌شوی باید منابعت تعریف‌شده و حساب‌شده باشد. توصیه می‌کنم که کتاب زرد تجربی را هم علاوه بر ریاضی بگیری. سال‌های گذشته، غزاله شجاع‌طلب گرفت و معین فلاحتگر هم گرفت. این نکته از غزاله شجاع‌طلب گفت. از او پرسیدم که چرا هر دو را داری؟ گفت به خاطر دروس شیمی و فیزیک گرفته‌ام. به معین هم گفتم، او هم گرفت. نرم‌افزار تخمین رتبه را امسال برای اولین بار به شما داده ایم. استفاده کرده‌ای؟

– شنیده‌ام، ولی استفاده نکرده‌ام.

· ببین، شما همان‌جور که گفتی همه‌ی کتاب‌ها را گرفته‌ای و داری. منابعی را که توصیه می‌کنم برای در نظر گرفتن مصلحت شماست. پس از حالا به بعد درباره‌ی منابع مطالعاتی حرف مرا گوش بده. چون از حالا به بعد نیاز به تمرکز ذهنی داری. تکنیک مبحث‌شناسی را اجرا خواهی کرد یا نه؟

– بله.

· روی سؤال‌هایی که شک داری، کاری که گفته‌ام، انجام می‌دهی یا خیر؟

– قبلاً بلد نبودم، ولی از این آزمون به بعد، می‌خواهم اجرا کنم.

· در خانه هم می‌توانی آزمون بدهی و سؤال‌هایی را که شک داری با علامت (ش) مشخص کنی. سطح دشواری شناسی را هم انجام بده. کتاب اشتباهات متداول را گرفته‌ای؟

– بله.

· آیا از کتاب استفاده کرده‌ای؟

– تقریباً روز قبل از هر آزمون به آن نگاه می‌کنم.

· آیا مفید بوده‌است؟

– بد نبوده، در مجموع کمکم کرده است.

· تو باید دام‌های آموزشی را بشناسی که این کار خیلی مهم است. امسال کتاب “اگر من طراح بودم” را که نسخه‌ی جدیدش بیرون می آید، تهیه کن. کتاب شبیه‌ساز کنکور را هم بگیر و روش سه روز یک بار را دو روز یک بار اجرا کن. نظرت چیست؟

– یکی از دبیرهایم که با ایشان رابطه‌ی خوبی دارم، به من گفته‌اند که یا دو روز یک بار یا هر روز یک بار این تکنیک را اجرا کن. بعد از آن ببین چه اشکالاتی داشته‌ای و آن‌ها را بر طرف کن.

· کم‌تر از دو روز یک بار نمی‌شود. در این زمان فقط می‌رسی آزمون را بدهی. کاری که غزاله انجام می‌داد، استفاده از کتاب هفت‌کنکور بود. یعنی هر درس را یک‌روزه با هفت‌کنکور می‌خواند و تمام می‌کرد. این کار را می‌کنی؟

– بله؛ خودم از اول تابستان تا حالا روزی 12 ساعت مطالعه داشته‌ام. از نظر شما هفته‌ای 82 الی 83 ساعت، کم است؟

· من تا حالا سه یا چهار نفر را دیده‌ام که میانگین زمان مطالعه‌ی روزانه‌شان به 13 ساعت رسیده‌است. اکثراً هم پس از آن خنگ شده‌اند. دوازده ساعت ایده‌آل است، ولی اگر می‌توانی با شادابی و نشاط بیش‌تر درس بخوانی، بیش‌تر بخوان. البته دوازده ساعت هم ایده‌آل است. دفتر برنامه‌ریزی را منظم می‌نویسی؟

– بله.

· تا حالا ساعت‌هایت را جمع زده‌ای که ببینی چه‌قدر شده‌است؟

– کامل نه. تابستان را جمع زده‌ام و 990 ساعت شده است. یعنی روزی 10:40 شده‌است.

· پائیز را هم جمع کن و ببین چه‌طور کار کرده‌ای. تا کنون که متعادل بوده است و مشکلی نداری. فقط تنوع منابعت زیاد است. یعنی یک سوپرمارکت ذهنی درست کرده‌ای و باید الان آن را جمع کنی و از حالت پراکندگی بیرون بیایی. انگار که برادرت هم دانش‌آموز کانون بوده‌است و ارشدش را گرفته‌است. توضیح می‌دهی؟

– بله. ایشان 8 سال از من بزرگ‌تر است و اکنون استاد دانشگاه در سنندج است.

· پدر و مادرتان چه شغلی دارند؟

– پدرم شغل آزاد دارد و مادرم کارمند است.

· برادرت روی شما تأثیری از لحاظ درسی گذاشته‌است یا خیر؟

– نه. ربطی به ایشان ندارد و بیش‌تر انگیزه‌ی خودم بوده‌است. اما بی‌تأثیر هم نبوده‌است.

· کلاسور ارزیابی داری؟

– بله.

· تست‌های مهم را نشان‌دار کرده‌ای؟

– بله.

· روی یادداشت‌هایت تمرکز کن. غیر از خلاصه‌برداری، یادداشت‌های

ت را سازمان‌دهی کرده‌ای؟

– نه. سازمان‌دهی نکرده‌ام.

· آقای معافی که مسئول هماهنگی واحد آزمون هستند می‌پرسند که: کیفیت سؤال‌های آزمون چگونه است؟

– خوب است. در اوایل سال تعدادی از سؤالات دین و زندگی و ادبیات غیرمنطقی بود، ولی در نیمه‌ی دوم سال هیچ ایرادی ندیده‌ام. آقای قلم‌چی یک سؤال دارم: از کی دوران جمع‌بندی را شروع کنم؟ بهتر است که این آزمون را سنجش بروم یا قلم‌چی؟

– در یکی از تاریخ‌های اول خرداد، هشت خرداد و پانزده خرداد می‌توانی جمع‌بندی را شروع کنی. نظر من در مورد تداخل آزمون‌های کانون و سنجش این است که اگر آرامش داری به کانون برو. ساعت مطالعه‌ات ایده‌آل است و برنامه‌ی آزمون را درست اجرا می‌کنی. پس ذهنت را مغشوش نکن. در نهایت از نظر من رمز موفقیت شما این دو کلمه است:

1. آرامش

2. نظم

راضيه خزائي- رشته‌ی تجربی- مدرسه‌ی فرزانگان (سمپاد)، از همدان

· خانم خزائي از همدان. شما امسال عضو كانون شديد؟

– بله.

· خواهر يا برادرتان هم عضو كانون بودند؟

– خير خواهرم كوچك است.

· شما از چه زماني شروع كرديد؟

– به طور جدي و به قصد كنكور از همان اول تير.

· از همان اول تير هم در آزمون هاي كانون شركت داشتيد؟

– خير، من تابستان در كانون نبودم.

· از چه زماني شروع كرديد؟

– از اولين آزمون مهر.

· در اين دوره كه آمديد نسبت به برنامه‌ی كانون چه‌قدر پيوستگي داريد؟ از آزمون‌هاي كانون چه‌قدر استفاده مي‌كني؟ و چه اندازه برايت جنبه‌ی سنجشی دارد؟

– تقريباً به‌طور كامل جنبه‌ی برنامه‌ريزي دارد. من كانون را بيش‌تر به خاطر برنامه‌ريزي آن انتخاب كردم و حدود 95% برنامه‌هايم منطبق بر برنامه‌هاي كانون است.

· چه‌طور اين آگاهي را درباره‌ی برنامه‌ی كانون پيدا كردي؟

– من حدود 80% اطلاع داشتم. دبيران ما هم از برنامه‌ريزي‌هاي كانون تعريف‌هاي بسياري مي‌كردند. چون آزموني كه در تابستان شركت می‌كردم، چندان كمكي به من نكرد به دنبال آزموني مي‌گشتم كه با برنامه باشد و بتواند به من كمك كند. در آن زمان متوجه شدم كه آزمون‌هاي كانون خيلي خوب است و كانون اين را با سابقه‌ی خوبش نشان داده‌بود. من هم ثبت‌نام كردم و به كانون آمدم.

· قبلاً در آزمون‌هاي ديگر شركت داشتيد؟

– بله

· در كدام آزمون‌ها؟

– من تابستان در آزمون‌هاي یک مؤسسه ی دیگر شركت كردم.

· در آزمون‌هاي ديگر شركت نمي‌كنيد؟ مثلاً آزمون‌هاي سنجش یا آزمون های سایر مؤسسات؟

– در سنجش شركت مي‌كنم.

· در تاریخ 20 فروردین که آزمون سنجش با کانون تداخل داشت، در آزمون کانون غایب شدید؟

– خير، من بعدازظهر آزمون سنجش را دادم.

· آزمون‌هاي سنجش را در مدرسه شركت مي‌كنيد؟

– بله.

· ارديبهشت‌ماه از خردادماه مهم‌تر است، قبول داريد؟

– مسلماً!

· چرا مسلماً؟

– چون هرچه به زمان كنكور نزديك مي‌شويم مهم‌تر است.

· نه‌خير؛ برعكس! ارديبهشت‌ماه از خردادماه مهم‌تر است!

– شايد به خاطر پيش 2 باشد؟

· آفرين؛ درست تشخيص دادي! در خرداد كه همه جمع‌بندي را انجام مي‌دهند و با آن برنامه هم پيش مي‌روند… در ماه ارديبهشت است كه بچه‌ها مدرسه نمي‌روند و ممكن است كار ديگري انجام دهند. شما دروس عمومي، اختصاصي، پايه، پيش 1، و پيش 2 را چگونه مي‌خوانيد؟

– من تمام برنامه‌هايم منطبق بر برنامه‌ی كانون است. در حال حاضر هم پيش 2 را می‌خوانم، و چون کانون تقريباً پايه را تمام كرده، من هم دروس پايه را تمام كرده‌ام.

· شما همين‌طوری برنامه‌ی کانون را اجرا مي كنيد؟ يا فكر مي‌كني اين برنامه درست است و آن را اجرا مي‌كني؟

– مسلماً ارزيابي كرده‌ام كه حالا اجرا مي‌كنم.

· يعني در حال حاضر پيش 2 را مي‌خواني و سپس دروس عمومي را؟ دروس عمومي را از چه كتاب‌هايي مطالعه مي‌كني؟

– من هفت یا هشت آزمون زرد عمومي را زده‌ام.

· چرا بقيه را نزدي؟

– گفتم بگذارم براي دوران جمع‌بندي بزنم.

· اگر در حال حاضر برنامه‌ی كانون را اجرا مي‌كنيد، از همين الان باید جمع‌بندی عمومی‌ها را شروع كنيد. هر روز يك مجموعه‌ی 100 تايي را بزن. در دوران جمع‌بندي، زرد اختصاصي را كار مي‌كنيد. توصيه‌ی جدي من به اين است كه همانند غزاله شجاع‌طلب هم زرد اختصاصي تجربی را كار كن و هم زرد اختصاصي رياضي را. مي‌داني چرا؟

– براي دروس مشترك؟

· بله؛ درست است. براي درس هاي مشترك. ما به همه‌ی بچه‌ها مي‌گویيم روش جمع‌بندي را سه روز يك بار اجرا کنند، به شما مي‌گويم دو روز يك بار. با برنامه‌ی دوران جمع‌بندي آشنا هستي؟

– بله؛ كاملا آشنا هستم.

· اگر خواستيد مي‌توانيد هر دو روز يك بار جمع‌بندی را انجام دهيد. بنابراين فرصت بيش‌تري داريد. مي‌تواني غير از زرد اختصاصي تجربي، زرد اختصاصي رياضي را هم كار كني. در دروس عمومي و اختصاصي وضعيتتان چگونه است؟

– اختصاصي‌هايم خيلي‌ بهتر است. در عمومي‌ها کمی ضعف دارم.

· پس حتماً زرد عمومي را كار كن. شما از اول سال تا به حال تست هاي مهم را نشان‌دار کرده‌ای؟ آيا آن‌ها را مشخص كرده‌اي؟

– بله؛ کنار آن‌ها می‌نویسم «مهم». بعضي وقت‌ها صورت تست خودش نكته‌ی جديدي داشت، كه آن را مارك مي‌كردم، يا احياناً نکته‌ی جدید در گزينه‌ها بود. سپس پاسخ تشريحي را مي‌خواندم.

· شما از كلاس سوم دبيرستان اين كار را شروع كردي؟ تقريباً چند تست را نشان‌دا]]>

سید غلامرضا یزدان پرست

دبیر زیست شناسی مدیر کانون فرهنگی آموزش واحد لنده علاقمند به وب و برنامه نویسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا