اخبار

کتاب تابستان به روایت آقای قلم چی

 

هفته‌اي 5 ساعت

لابد درباره‌ی این که منظور از هفته‌ای 5 ساعت چیست و چه ارتباطی با کتاب تابستان دارد حدس‌هایی می‌زنید برای این که ببینیم حدستان تا چه حد درست است ابتدا به سه سوال پاسخ می‌دهیم.

سوال اول: این کتاب برای چه کسانی نوشته شده است؟

سوال دوم : هدف از طراحی و تالیف کتاب تابستان چیست؟

سوال سوم : کتاب تابستان را چگونه باید مطالعه و تمرین کرد؟

هنگامی که به این سه سوال پاسخ دادیم معلوم می شود که آیا حدس‌های تان درست بوده یا نه؟

کتاب تابستان برای چه کسانی نوشته شده است؟

اولین مخاطبان کتاب کسانی هستند که درس خواندن را دوست دارند و از درس خواندن لذت می‌برند، این دانش‌آموزان معمولا در تابستان‌ها علاوه بر تفریح و سرگرمی درس هم می‌خوانند. بدیهی است که اگر منبع مناسبی هم داشته باشند با برنامه و نقشه‌ی درست تری مطالعه خواهند کرد.

گروه دوم مخاطبان، دانش آموزانی هستند که می خواهند در تابستان درس بخوانند اما فکر می کنند درس خواندن کار سختی است ما با طراحی و تالیف کتاب تابستان خواستیم آن‌ها هم با درس خواندن آشتی کنند و در تجربه‌ی خود دریابند که درس خواندن می‌تواند آسان و لذت‌بخش هم باشد.

گروه سوم مخاطبان این کتاب، مدیران و معلمان مدارسی هستند که در تابستان‌ها هم دایر هستند و در کنار فعالیت‌های فوق برنامه، کلاس‌های درسی را هم برای دانش آموزان در نظر گرفته اند.

گروه چهارم مادران و پدرانی هستند که دوست دارند فرزندشان در تابستان کمی هم درس بخواند اما نمی توانند فرزندشان را قانع کنند. این کتاب روش و منبع مناسبی برای این گروه از اولیاست.

اهداف کتاب تابستان چیست؟

هدف اول: این است که درس های سال گذشته را (البته با شیوه ای متفاوت ) تمرین کنید تا در تابستان درس‌های سال قبل فراموش نشود. به همین دلیل، یک بخش از کتاب تابستان را به درس‌های سال گذشته اختصاص داده‌ایم. از آن‌جا که بیش‌تر تمرین‌های سال تحصیلی به صورت تشریحی بوده‌اند در کتاب تابستان تمرین‌های سال گذشته را به‌صورت تست‌های چهارگزینه‌ای ارائه کرده‌ایم تا درس‌های سال گذشته برایتان کسل کننده و یک‌نواخت نشود.

هدف دوم : می خواهیم با درس های سال آینده هم آشنا شوید و مقداری هم پیش‌روی کنید البته نه خیلی زیاد بلکه در حد معقول و متناسب. به همین دلیل، بخش دوم از کتاب تابستان به درس‌های سال بعد اختصاص دارد. تمرین‌های بخش نگاه به آینده شامل تمرین‌های کتاب درسی و سوال‌های پرتکرار امتحانی است. سوال‌های پرتکرار را از کتاب های دوسالانه انتخاب کرده‌ا‌یم .

کتاب تابستان شامل چه درس هایی است ؟

کتاب تابستان چند درس اصلی را در بر می گیرد.

برای دبستانی ها و دانش آموزان راهنمایی ، کتاب تابستان شامل دو درس ریاضی و علوم است.

برای دانش آموزان دبیرستانی و هنرستانی دو درس ریاضی و فیزیک را درنظر گرفته‌ایم .

برای دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی و دانش‌آموزان رشته‌ی انسانی تمام یا اکثر درس‌های اختصاصی هر گروه را درنظر گرفته ایم.

کتاب تابستان را چگونه می توان مطالعه کرد؟

کتاب تابستان هم برای کلاس، هم برای خود آموزی: این کتاب هم به عنوان کتابی برای تدریس معلمان و دبیران گرامی در کلاس‌های درس مدارس و آموزشگاه‌ها طراحی و تالیف شده است و هم این که می تواند به عنوان منبعی برای خود آموزی دانش آموزان در منزل مورد استفاده واقع شود.

کتاب تابستان برای هشت هفته: این کتاب را برای هشت هفته در نظر گرفته ایم. اگر توجه کنیم که فصل تابستان سیزده هفته است معلوم می‌شود که دانش‌آموزان می‌توانند پنج هفته از تابستان و یکی دوهفته از خرداد را به طور کامل استراحت کنند این نکته را برای آن بیان کردم تا کسانی که نگران هستند مطالعه ی درسی در تابستان دانش آموزان را کسل و افسرده کند از نگرانی درآیند.

هفته ای پنج ساعت: تعداد تمرین‌های کتاب تابستان متعادل است نه خیلی کم و نه خیلی زیاد. برای دبستانی ها و دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستانی‌ها تعداد تمرین ها ی کتاب تابستان حدود 480 تاست اگر این تعداد را بر عدد 8 تقسیم کنیم برای هر هفته حدود 60 تمرین خواهید داشت. اگر برای هر تمرین پنج دقیقه وقت صرف کنید دریک هفته 300 دقیقه یعنی پنج ساعت نیاز دارید تا مسائل این کتاب را حل کنید این مدت کم تر از%5 زمان بیداری شما در هر هفته است.

هفته‌ای هفت یا هشت ساعت برای پیش دانشگاهی‌ها: اگر با روشی مشابه زمان لازم را برای دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی محاسبه کنیم به عدد هفت یا هشت می‌رسیم یعنی دانش آموزان پیش دانشگاهی کافی است هفته‌ای هفت یا هشت ساعت وقت صرف کنند تا تمرین های کتاب تابستان را حل کنند.

هماهنگی کتاب تابستان با آزمون های برنامه ای کانون :

فصل‌های کتاب تابستان با برنامه‌ی آزمون‌های برنامه‌ای کانون فرهنگی آموزش هماهنگ است. تاریخ‌های آزمون‌ها روزهای جمعه 2 مرداد، 16 مرداد،30 مرداد، 13شهریوراست. شما می توانید با یک برنامه ی حساب شده و آرام به پیش بروید و ه]]>

سید غلامرضا یزدان پرست

دبیر زیست شناسی مدیر کانون فرهنگی آموزش واحد لنده علاقمند به وب و برنامه نویسی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام ببخشید میخواستم اگه میشه به این سوالم زودتر جواب بدین.میخواستم از شما ب÷رسم که من دانش اموز دوم دبیرستان هستم که میخواهم به سوم بروم وکتاب تابستان شما را تهیه کردم میخواستم ب÷رسم ازاین کتاب چگونه باید استفاده کنم چون من هم کلاس تابستان میرم وهم میخوام برای کنکور بخونم ولی نمیدانم چگونه خواهش میکنم من را در این مورد راهنمایی کنید وچگونگی استفاده از این کتاب را که من چگونه سال سوم این کتاب را مطالعه کنم کمک فرمایید وهمچنین کلاس تابستانی که من میروم درسی نیست .با تشکر

دکمه بازگشت به بالا