اخبار

ارتباط استفاده از تلفن همراه و سرطان ‘قطعی نیست

محققان می گویند که بزرگترین مطالعه تا به امروز در زمینه ارتباط میان استفاده از تلفن همراه و برخی از سرطان های مغز، نشان می دهد که چنین ارتباطی قطعی نیست.

سازمان بهداشت جهانی که این مطالعه را انجام داده گفت یافته هایش حاکیست که ممکن است خطراتی احتمالی در اثر استفاده زیاد از تلفن همراه وجود داشته باشد.

اما این سازمان گفت که برای رسیدن به نتایج قطعی، تحقیقات بیشتری لازم است.

این مطالعه ده ساله به روی 13 هزار نفر مورد انتقاد قرار گرفته است زیرا 25 درصد بودجه آن را شرکت های تلفن همراه تامین کرده اند.

الیزابت کاردیس نویسنده اصلی تحقیق به خبرگزاری فرانسه گفت: “این مطالعه نشان دهنده افزایش خطر نیست، اما نمی توانیم نتیجه گیری کنیم که هیچ خطری وجود ندارد زیرا یافته های کافی دایر بر احتمال وجود چنین خطری هست.”

در این مطالعه هم کاربران سالم تلفن های همراه و هم آنهایی که به دو نوع سرطان مغزی – تومورهای گلیوما و مینینگیوما – مبتلا بودند تحت نظر قرار گرفتند.

بیشترین استفاده کنندگان از این تلفن ها با خطر بیشتری در زمینه ابتلا به هر دو نوع سرطان روبرو بودند اما محققان گفتند که “تعصبات و خطاها” در مطالعه مانع رسیدن به یک رابطه علت و معلولی شد.

بعضی از داده ها همچنین حاکیست که در مجموع، استفاده کنندگان از تلفن همراه کمتر از کسانی که اصلا از این تلفن ها استفاده نمی کنند با خطر ابتلا به سرطان مغز روبرو هستند.

اما محققان گفتند که مشکلات موجود در شیوه انجام مطالعه به این معنی است که نتایج غیرقابل اعتماد است.

مدیر سازمان بین المللی تحقیقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی که این مطالعه را هماهنگ کرد، گفت تغییر الگوهای استفاده از تلفن همراه و تشعشع کمتر امواج از تلفن ها از زمان آغاز این مطالعه در سال 2000 بدان معنی است که تحقیقات بیشتری درباره این تلفن ها و سرطان مغز لازم است.

ایموژن فوکس خبرنگار بی بی سی در ژنو می گوید که بعضی از متخصصان پزشکی به سرعت مدعی ناقص بودن مطالعه شده اند، زیرا در آن به جای نظارت بر داوطلبان، از آنها خواسته شد به یاد آورند که در ده سال گذشته دقیقا چقدر و از کدام گوش برای حرف زدن با تلفن استفاده کرده اند.

و سوالاتی درباره نفوذ این صنعت در مطالعه مطرح شده است، زیرا شرکت های تلفن همراه تقریبا یک چهارم هزینه آن را تامین کردند.

یک مطالعه بزرگتر در مورد آثار استفاده از این تلفن ها بر سلامتی با شرکت 250 هزار نفر طی 20 تا 30 سال، ماه گذشته در بریتانیا شروع شد.

منبع خبر : بخش علمی بی بی سی

سید غلامرضا یزدان پرست

دبیر زیست شناسی مدیر کانون فرهنگی آموزش واحد لنده علاقمند به وب و برنامه نویسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا