اخبار

آمار واقعی تخمینی ایدز در ایران

رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت با اعلام افتتاح 10مركز جديد مشاوره زنان آسيب پذير در برابر ايدز از اجراي طرح برآورد آ‌مار واقعي تخميني مبتلايان به ويروس ايدز در كشور طي سال جاري خبر داد.
عباس صداقت در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: به طور كلي همواره 2 آ‌مار درباره بيماري ايدز در كشور ما وجود دارد، يكي آمار موارد شناسايي و ثبت شده اين بيماري است كه هر 3 ماه يكبار از سوي وزارت بهداشت اعلام مي‌شود و دوم آمار واقعي تخميني شيوع اين بيماري است كه هر 2 سال يكبار برآورد و اعلام مي‌شود و مي‌تواند مسير حركت اپيدمي ايدز در كشور را مشخص كند.

وي گفت: آخرين ‌آمار موارد شناسايي شده ابتلا به ويروس ايدز در كشور 18هزار و 881 نفر است، آمار جديد اين بيماري كه كل افراد مبتلا به اين ويروس را تا پايان اسفند 78 نشان مي‌دهد، هنوز آماده نشده اما تا 10ارديبهشت آماده و از طريق رسانه‌ها اعلام مي‌شود.
رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت افزود: آخرين آمار برآورد تخميني موارد واقعي اين بيماري در كشور نيز كه 2 سال پيش از سوي وزارت بهداشت برآورد شد نشان داد كه تعداد واقعي مبتلايان به ويروس ايدز(HIV) در ايران بين 70 تا 80 هزار نفر است. اين آمار تخميني امسال دوباره برآورد مي‌شود تا بر اساس آن ببينيم چه ميزان موارد ناشناخته اين بيماري در كشور وجود دارد كه مي‌توانند ناقلان اين بيماري به ديگران باشند.
صداقت اضافه كرد: برنامه اصلي وزارت بهداشت براي كنترل بيماري ايدز در كشور اجراي برنامه استراتژيك كنترل ايدز در كشور است كه با همكاري سازمانهاي مختلف از جمله آموزش و پرورش، آموزش عالي، بهزيستي، هلال احمر، كميته امداد و چند ارگان ديگر اجرا مي‌شود، اكنون در سال سوم اين برنامه هستيم و كار تدوين برنامه سوم كنترل ايدز در كشور نيز آغاز شده تا همگام و هماهنگ با برنامه توسعه پنجم كشور اجرا شود.
وي گفت: از جمله برنامه‌هايي كه در راستاي برنامه دوم كنترل ايدز در كشور امسال انجام مي‌شود، ايجاد 10مركز مشاوره و خدمات كاهش آسيب براي زنان آسيب پذير در برابر اين بيماري است كه شامل همسران معتادان و افراد مبتلا به ويروس ايدز، همسران زندانيان و زناني است كه ارتباط جنسي محافظت نشده دارند.
وي افزود: تاكنون 5 مركز كاهش زنان آسيب پذير در برابر ايدز در كشور راه‌اندازي شده و تا پايان امسال تعداد اين مراكز به 15مركز مي‌رسد.
صداقت اضافه كرد: اقدام ديگر تهيه گزارش پاسخ دهي كشور به برنامه كنترل ايدز است كه بر اساس آن اين موضوع بررسي مي‌شود كه اجراي برنامه ملي كنترل ايدز در كشور تا حد موفق و موثر بوده و پاسخ جامعه به اين برنامه چيست در اين صورت مي‌توانيم با ارزيابي ميزان موفقيت يا مشكلات اين برنامه، براي تدوين برنامه بعدي كنترل ايدز در كشور استفاده كنيم.

سید غلامرضا یزدان پرست

دبیر زیست شناسی مدیر کانون فرهنگی آموزش واحد لنده علاقمند به وب و برنامه نویسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا