زیست شناسی

کمبود ویتامین A و C و ارتباط آن با بیماری آسم

نتیجه تحقیقاتی که دانشمندان بریتانیایی در طی 30 سال گذشته انجام داده اند نشان می دهد کمبود ویتامین A و C

خطر ابتلا به بیماری آسم را زیاد می کند.

گروه تحقیقاتی دانشگاه ناتینگهام در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند، احتمال ابتلا به آسم در افرادی که با کمبود ویتامین C مواجه هستند، 12% است. هنوز ابهاماتی در مورد میزان تاثیر کمبود ویتامین A وجود دارد، اما به گفته گروه تحقیقاتی، ارتباط قابل توجهی بین آن و ابتلا به آسم وجود دارد.

شورای پژوهش پزشکی در بریتانیا و سازمان تحقیقاتی’آسم بریتانیا’ گفته اند که تحقیقات بیشتری در این مورد لازم است.تحقیقاتی که در گذشته انجام شده نتایج متفاوتی داشته است.در این تحقیقات، پژوهشگران گزارش های منتشر شده از سال 1980 میلادی را درباره هم کودکان و هم بزرگسالان، مورد مطالعه قرار دادند.

آنها ارتباطی بین ویتامین E با آسم پیدا نکردند اما به گفته پژوهشگران، در مورد ویتامین A و C رابطه چشمگیری وجود دارد.با آنکه تاثیر ویتامین A که در پنیر، تخم مرغ و ماهی های پر چربی موجود است هنوز مشخص نیست، پژوهشگران می گویند افرادی که مبتلا به آسم شدید هستند کمتر از نیمی از میزان توصیه شده این ویتامین را مصرف می کنند.

دکتر جو لئوناردی- بی، سرپرست گروه تحقیقاتی گفته است که اکنون پژوهش باید به شکل گسترده تری انجام شود تا ببینیم میزان ارتباط دقیقا تا چه حد است و اینکه آیا اصلا ارتباط مستقیمی بین کمبود ویتامین و ابتلا به آسم وجود دارد یا خیر. گلنیس جونز، متخصص تغذیه در شورای پژوهش پزشکی گفته است که نتیجه بسیار جالب است اما آزمایش ها ناتمام مانده است.او گفت: “عوامل بسیاری از جمله کشیدن سیگار، ورزش و موقعیت اجتماعی – اقتصادی افراد در نظر گرفته نشده است.”

سید غلامرضا یزدان پرست

دبیر زیست شناسی مدیر کانون فرهنگی آموزش واحد لنده علاقمند به وب و برنامه نویسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا