اخبار

آنفلوآنزای خوکی بیماری ‘فراگیر جهانی’ اعلام شد

آنچه در این مقاله می‌خوانید

 

سازمان بهداشت جهانی تصمیم گرفته است که آنفلوآنزای خوکی را بیماری “فراگیر جهانی” اعلام کند.

انتظار می رود که این تصمیم سازمان بهداشت جهانی تا ساعاتی دیگر رسما اعلام شود.

این تصمیم سازمان بهداشت جهانی بدنبال جلسه کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در مقر این سازمان در ژنو، سوئیس، درخصوص اینکه آیا دامنه ابتلای به آنفلوآنزای خوکی به حدی رسیده است که اعلام وضعیت همه گیری جهانی را موجه جلوه دهد، گرفته شده است.

این جلسه در پی گزارش های مربوط به افزایش شمار مبتلایان به این بیماری ویروسی در نقاط مختلف جهان برگزار شد.

تا کنون حدود بیست و هشت هزار مورد ابتلای به آنفلوآنزای خوکی در هفتاد و چهار کشور و مرگ یکصد و چهل و یک نفر از بیماران مورد تایید قرار گرفته است.

در حالیکه بعضی کارشناسان معتقدند که این آمار نشاندهنده بروز همه گیری جهانی این بیماری است، مقامات سازمان بهداشت جهانی نگران آن هستند که اعلام وضعیت همه گیری باعث دست زدن دولت ها به اقداماتی مانند بستن مرزها و ممنوعیت سفرهای خارجی و در نتیجه، اضطراب مردم شود.

در حال حاضر، سازمان بهداشت جهانی وضعیت هشدار رده پنج را در مورد خطر گسترش آنفلوآنزای خوکی اعلام کرده که در صورت اعلام رسمی فراگیری جهانی این بیماری، انتظار می رود شرایط هشدار رده شش – آخرین درجه هشدار – اعلام شود.

درجه شش البته بدان مفهوم نیست که این ویروس خطرناکتر شده، بلکه به مفهوم آن است که این ویرس در وسعت جغرافیایی بیشتری حضور دارد.

اعلام وضعیت هشدار رده شش باعث می شود تا نهادهای بهداشتی کشورهای مختلف برنامه ریزی برای مقابله با احتمال ابتلای شمار قابل توجهی از مردم به آنفلوآنزای خوکی را به طور کامل دنبال کنند.

در آخرین گزارش های مربوط به موارد ابتلای به آنفلوآنزای خوکی، در پی تایید آلودگی چند دانش آموز در هنگ کنگ به ویروس عامل این بیماری، تمامی کودکستان ها و دبستان های این سرزمین به مدت دو هفته تعطیل شده است.

به این ترتیب، بیش از نیم میلیون دانش آموز در یکهزار و ششصد واحد آموزشی هنگ کنگ در کلاس های درس حاضر نخواهند شد.

آمار مبتلایان در کشورهای مختلف

آمار ابتلای به آنفلوآنزای خوکی در هنگ کنگ تا کنون به شصت مورد رسیده است.

دونالد تسانگ، رئیس اجرایی هنگ کنگ، گفته است که آزمایش های انجام شده بر روی افراد مظنون به ابتلای به آنفلوآنزای خوکی نشان داده است که دوازده دانش آموز یک مدرسه به این بیماری مبتلا بوده اند.

دست کم یک نفر از این بیماران از مسافرت خارج بازنگشته و مقامات بهداشتی هنگ کنگ هنوز می کوشند چگونگی ابتلای او به آنفلوآنزای خوکی را مشخص کنند اما تا کنون به نتیجه قطعی نرسیده اند.

همزمان، وزارت بهداشت فیلیپین گزارش کرده است که با تایید پانزده مورد جدید ابتلای به آنفلوآنزای خوکی، شمار مبتلایان در این کشور به نود نفر رسیده است.

دولت آلمان هم از ابتلای بیست و هفت دانش آموز یک مدرسه در این کشور خبر داده اند و تایلند نیز سی مورد جدید را گزارش کرده است.

کارشناسان نگران آن هستند که با فرا رسیدن فصل سرما در نیمکره شمالی، ویروس عامل آنفلوآنزای خوکی فعال تر شود و شمار بیشتری از مردم را مبتلا کند.

در گذشته، همه گیری گونه های مختلف آنفلوآنزای در جهانی تلفات سنگینی را در پی داشته است.

پر تلفات ترین مورد ثبت شده به همه گیری آنفلوانزا در جهان به سال 1918 ارتباط دارد که به مرگ حدود هفتاد میلیون نفر در نقاط مختلف جهان منجر شد.

این بیماری نخست در میان نظامیان در میدان نبرد بروز کرد و به زودی، غیر نظامیان در بسیاری از کشورها را مبتلا ساخت.

در دهه های اخیر، پرتلفات ترین مورد ابتلای به بیماری آنفلوآنزا، موسوم به آنفلوآنزای هنگ کنگی، در سال 1968 گزارش شده که در نتیجه آن، حدود یک میلیون نفر در جهان جان خود را از دست دادند.

حتی بدون بروز همه گیری گونه های خاصی از آنفلوآنزا، این بیماری هر ساله حدود دویست و پنجاه هزار تا پانصد هزار نفر را به کام مرگ می فرستد.

سید غلامرضا یزدان پرست

دبیر زیست شناسی مدیر کانون فرهنگی آموزش واحد لنده علاقمند به وب و برنامه نویسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا