اخبار

آزمایشی برای تعیین سن یائسگی زنان، در ایران کشف شد

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پزشکان به تعیین سن دقیق یائسگی در زنان، یک قدم نزدیک تر شده اند.

تحقیقی دوازده ساله در ایران نشان داده است که با اندازه گیری میزان هورمون ای ام اچ در خون زنان، می توان دقیقا محاسبه کرد موعد یائسگی هر زن در چه سنی فرا خواهد رسید.

اگر این موضوع را تحقیقات آتی نیز ثابت کند، زنان بالقوه خواهند توانست با اطمینان بیشتری در مورد سن بچه دار شدن و تشکیل خانواده تصمیم گیری کنند.

کارشناسان می گویند نتیجه تحقیقی که در ایران با مشارکت 266 زن انجام گرفته است، به ویژه برای شناسایی زنانی که ممکن است زودتر از موعد معمول یائسه شوند، قابل استفاده است.

هورمون ای ام اچ رشد سلول های فولیکولی تخمدانی را کنترل می کند. فولیکول ها تخمک می سازند.

استفاده از این هورمون برای کمک به پیش بینی باروری، ایده تازه ای نیست.

پزشکان مدتی است که با انجام آزمایشی هایی، “ذخیره تخمدان” را تعیین می کنند و بر مبنای آن تشخیص می دهند یائسگی نزدیک شده است یا نه.

اما این اولین بار است که محققان توانسته اند برای تعیین ارتباط میان میزان هورمون ای ام اچ در زنان جوان و سن یائسگی آنها، فرمولی کشف کنند.

266 زنی که در این تحقیق مشارکت داشته اند بین سنین 20 تا 49 سال بوده اند.

میزان هورمون ای ام اچ آنها در مدت دوازده سالی که این تحقیق ادامه داشته، از طریق آزمایش خون و معاینات جسمی انجام گرفته است. نمونه های خون و معاینات مذکور هر سه سال یک بار صورت می گرفته است.

محققان ایرانی بر اساس اندازه هایی که از هورمون ای ام اچ داوطلبان جمع آوری کرده اند، یک مدل ریاضی ساخته اند که با استفاده از آن می توان تخمین زد، هر زن در چه سنی یائسه می شود.

محققان ایرانی، نتایج تحقیق خود را در کنفرانس “انجمن اروپایی تولید مثل و جنین شناسی”، که در پایتخت ایتالیا بر گزار شده است، ارائه کرده اند.

63 زن در جریان تحقیقات دوازده ساله یائسه شدند. سنی که آنها یائسه شدند با سنی که محققان پیش بینی کرده بودند، تقریبا یکسان بود.

به طور میانگین، تفاوت میان سن پیش بینی شده و سنی که یائسگی واقعا رخ داد، فقط یک سوم سال بود. حداکثر خطا در پیش بینی ها سه تا چهار سال بوده است.

اما، در مدتی که این تحقیق انجام می گرفته است فقط سه زن جوانتر از 45 سال یائسه شدند. به همین دلیل کارشناسان گفته اند آنها ترجیح می دهند که این فرمول ایرانی در مورد گروه های بزرگتری از زنان به کار گرفته شود.

“بیمه نامه”

دکتر فهیمه رمضانی تهرانی، که هدایت این تحقیق را بر عهده داشته و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تهران است، گفت نتیجه ای که از آزمایش جدید به دست می آید، ممکن است پزشکان را قادر کند چند سال قبل از این که زنی یائسه شود، ارزیابی واقع بینانه تری را در مورد وضعیت باروری او ارائه دهند.

پزشکان در بریتانیا گفتند استفاده از اندازه گیری هورمون ای ام اچ به عنوان راهنمایی برای آینده باروری زنان بالقوه کارآیی بالایی دارد اما آنها به زنان هشدار دادند که بر چنین آزمایش هایی به عنوان یک “بیمه نامه” تکیه نکنند و زمان تشکیل خانواده را به تعویق نیاندازند.

استوارت لوری، متخصص زنان در بیمارستان همراسمیت لندن و سخنگوی انجمن باروری در بریتانیا گفت کیفیت اسپرم و سایر پیچیدگی های پزشکی مانند لوله تخمدان هایی که صدمه دیده اند، بر قدرت باروری تاثیر می گذارد.

او گفت: “مشکل زمانی پیدا می شود که زنان بیش از حد احساس اطمینان کنند.”

دکتر داگان ولز، از دانشگاه آکسفورد در مقابل می گوید: “با توجه به این که در بسیاری از کشورها میانگین سنی زنان هنگام اولین زایمان به دلایل مختلف از جمله جاه طلبی های شغلی و صبر کردن برای پیدا شدن همسری مطلوب، بالاتر و بالاتر رفته است، اطلاع داشتن در مورد فرصت باروری باید به آنها کمک کند، زودتر برنامه ریزی کنند.”

اما او افزود قدرت باروری با گذشت سالیان و نزدیک شدن یائسگی کاهش می یابد، بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است انجام گیرد تا معلوم شود آیا میزان هورمون ای ام اچ واقعا نشان می دهد چه زمانی باروری واقعا کاهش یافته است.

سید غلامرضا یزدان پرست

دبیر زیست شناسی مدیر کانون فرهنگی آموزش واحد لنده علاقمند به وب و برنامه نویسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا